با سلام و احترام، به منظورشکوفایی استعدادها ، اهمیت مهارت آموزی و انجام پــروژه های علمـی و عملی مرتبط با مفاهیم آموزشی دانش آموزان و تحقق باور «ما می توانیم » شیوه نامه ی اجرای طرح دست ساخته های دانش آموزی جهت اطلاع و اقدام ارسال می گردد . مقتضی است مدیران محترم با همکاری و هماهنگی دبیران ارجمند زمینه ی مشارکت هرچه بیشتر دانش آموزان را در این فعالیت اثربخش فراهم آورند .

اهداف اجرای طرح:

- ايجاد بسترمناسب براي بروز خلاقيت دانش آموزان وتقویت خودباوری و اعتماد به نفس.

- تقویت قوه ی تفکر وتعقل درفراگیران وگسترش امرتحقیق وپژوهش درمحیط های آموزشی.

- ترغیب دانش آموزان به ایفای نقش و مشارکت فعال درفرایند باددهی- یادگیری.

- نهادینه نمودن فرهنگ مشارکت دربین دانش آموزان درطراحی و تولید تجهیزات آموزشی وکمک آموزشی.

- توسعه ی توانمندی دانش آموزان دربرقراری ارتباط بین آموخته های نظری ومهارت های عملی.

- نمایش توانمندی دانش آموزان به اولیا وجامعه.

- فراهم کردن زمینه ی حضور بیشتر دانش آموزان شهرستان درمسابقات علمی وعملی.

شمول شرکت کنندگان :

کلیه ی دانش آموزان پایه های اول ، دوم و سوم راهنمایی تحصیلی شهرستان نکا

سطح برگزاری مسابقه :

کلیه ی مجتمع های آموزشی و مدارس مستقل راهنمایی و در دو قسمت مدارس همیار پسرانه و دخترانه برگزار می گردد .

مواد درسی :

دروس مشخص شده زیر به عنوان مواد درسی مورد هدف می باشد .

مدارس پسرانه : علوم تجربی - دروس علوم اجتماعی و زبان انگلیسی .

مدارس دخترانه : حرفه وفن - عربی - ادبیات فارسی .

لازم به ذکر است آثار ارائه شده می بایست به عنوان وسایل کمک آموزشی مرتبط با مواد و رشته های درسی باشد .

اهم اقدامات گروه مدارس همیار :

- بحث و تبادل نظر در جلسه کارگروه مدارس همیار مورخه 27/11/89 خواهران و 28/11/89 برادران در باره شیوه ی اجرا ی مسابقه و نمایشگاه .

- تمهید مقدمات لازم برای برگزاری نمایشگاه از قبیل تعیین فضا ، اطلاع رسانی ، ایجاد غرفه ها و برپایی نمایشگاه و استقرار آثار .

- تعیین کمیته ی داوری متشکل از سرگروههای درسی ودبیران علاقمند با همکاری گروههای آموزشی و کارشناسی راهنمایی .

- برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور مسئولین شهرستانی و استانی .

- مدیریت نمایشگاه در طول زمان فعالیت و فراهم نمودن زمینه ی بازدید مدارس دوره راهنمایی از نمایشگاه .

- داوری آثار منتخب واصله ومعرفی برترین ها به آموزش راهنمایی .

- برگزاری مراسم اختتامیه ، اهدا ی جوائز و لوح تقدیر به نفرات منتخب .

سطح آموزشگاه :

- اعضای این ستاد شامل: مدیر واحد آموزشی، یکی از معاونین، نماینده دبیران، نماینده انجمن اولیا و مربیان (به انتخاب معرفی انجمن اولیا و مربیان واحد آموزشی)، نماینده شورای دانش آموزی (کمیته علمی - آموزشی) می باشد.

- ستاد آموزشگاهی وظیفه ی تبلیغات، هدایت، پشتیبانی، برگزاری نمایشگاه، داوری و معرفی آثار منتخب به مرحله ی بعدی را بر عهده دارد.

- توجیه کامل اعضای شورای دبیران ، انجمن اولیا و مریبان و شورای دانش آموزان به منظور جلب مشارکت آنان در برگزاری نمایشگاه .

- اطلاع رسانی مؤثر و به موقع به دانش آموزان بر اساس روش های تعیین شده ومعیارهای تولید وسایل کمک آموزشی .

- دریافت آثار دانش آموزان وایجاد نمایشگاه در مدرسه و فراهم نمودن زمینه های بازدید اولیای دانش آموزان ومعتمدین محل و سایرآموزشگاههای همجوار .

- انجام داوری آثار با بهره گیری از معلمان صاحب تجربه براساس نمون برگ شماره 1 و معرفی آثار منتخب به گروه مدارس همیاربراساس نمون برگ شماره ی 2 .

- تجلیل و تقدیر از نفرات برگزیده ی آموزشگاهی .

زمان برگزاری نمایشگاه توسط کارگروه های مدارس همیار ، هفته ی گرامیداشت مقام معلم می باشد .

 

باسمه تعالی نمون برگ شماره 1

ملاک های ارزیابی از آثار دست ساخته های دانش آموزان شرکت کننده در مسابقه و نمایشگاه سال تحصیلی 90-89

ردیف

شرح

امتیاز کسب شده

ملاحظات

   

عالی (5)

خوب (4)

متوسط (3)

ضعیف (2)

خیلی ضعیف (1)

 

1

تناسب طرح با موضوع

2

میزان تأثیرگذاری در امریاددهی - یادگیری

3

میزان جلب توجه و علاقه فراگیران به وسیله دست ساخته شده

4

میزان تسریع و تسهیل در امریادگیری

5

امکان دسترسی آسان به ابزار طرح

6

توجیه اقتصادی دست ساخته و میزان امکان توسعه و تولید انبوه آن

7

انتقال و جابجایی آسان بمنظور استفاده در کلاسهای مختلف

8

میزان استفاده از فناوری جدید در امر مواد ساخته شده

9

خلاقیت و ابتکار و رعایت اصالت هنری طرح

موادو مصالح

   

شیوه اجراء

 
   

کاربرد

 
   

هماهنگی طرح و رنگ و زیبایی

 

10

کیفیت معرفی طرح در شناسنامه (از حیث)

رسایی و جامع بودن مطالب

   

 

جمع هر ستون

جمع کل

نام ونام خانوادگی داوران و امضاء

أ‌- 2-

فهرست اعلام اسامی آثار منتخب از مدرسه راهنمایی : ( نمون برگ شماره 2 )

ردیف

نام مواد درسی

نام اثر (طرح) (دست ساخته ها)

نام و نام خانوادگی سازنده / سازندگان اثر

پایه تحصیلی

ملاحظات

نام ونام خانوادگی مدیر واحد آموزشی

امضاء و مهر