مسابقه و نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزی
با سلام و احترام، به منظورشکوفایی استعدادها ، اهمیت مهارت آموزی و انجام پــروژه های علمـی و عملی مرتبط با مفاهیم آموزشی دانش آموزان و تحقق باور «ما می توانیم » شیوه نامه ی اجرای طرح دست ساخته های دانش آموزی جهت اطلاع و اقدام ارسال می گردد . مقتضی است مدیران محترم با همکاری و هماهنگی دبیران ارجمند زمینه ی مشارکت هرچه بیشتر دانش آموزان را در این فعالیت اثربخش فراهم آورند .
اهداف اجرای طرح:
- تقویت قوه ی تفکر وتعقل درفراگیران وگسترش امرتحقیق وپژوهش درمحیط های آموزشی.
- ترغیب دانش آموزان به ایفای نقش و مشارکت فعال درفرایند باددهی- یادگیری.
- نهادینه نمودن فرهنگ مشارکت دربین دانش آموزان درطراحی و تولید تجهیزات آموزشی وکمک آموزشی.
- توسعه ی توانمندی دانش آموزان دربرقراری ارتباط بین آموخته های نظری ومهارت های عملی.
- نمایش توانمندی دانش آموزان به اولیا وجامعه.
- فراهم کردن زمینه ی حضور بیشتر دانش آموزان شهرستان درمسابقات علمی وعملی
. شمول شرکت کنندگان : کلیه ی دانش آموزان پایه های اول ، دوم و سوم راهنمایی تحصیلی شهرستان نکا سطح برگزاری مسابقه :کلیه ی مجتمع های آموزشی و مدارس مستقل راهنمایی و در دو قسمت مدارس همیار پسرانه و دخترانه برگزار می گردد
. مواد درسی :دروس مشخص شده زیر به عنوان مواد درسی مورد هدف می باشد .
مدارس پسرانه : علوم تجربی - دروس علوم اجتماعی و زبان انگلیسی . مدارس دخترانه : حرفه وفن - عربی - ادبیات فارسی . لازم به ذکر است آثار ارائه شده می بایست به عنوان وسایل کمک آموزشی مرتبط با مواد و رشته های درسی باشد . اهم اقدامات گروه مدارس همیار :-
بحث و تبادل نظر در جلسه کارگروه مدارس همیار مورخه 27/11/89 خواهران و 28/11/89 برادران در باره شیوه ی اجرا ی مسابقه و نمایشگاه .-
تمهید مقدمات لازم برای برگزاری نمایشگاه از قبیل تعیین فضا ، اطلاع رسانی ، ایجاد غرفه ها و برپایی نمایشگاه و استقرار آثار .-
تعیین کمیته ی داوری متشکل از سرگروههای درسی ودبیران علاقمند با همکاری گروههای آموزشی و کارشناسی راهنمایی .-
برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور مسئولین شهرستانی و استانی .-
مدیریت نمایشگاه در طول زمان فعالیت و فراهم نمودن زمینه ی بازدید مدارس دوره راهنمایی از نمایشگاه .-
داوری آثار منتخب واصله ومعرفی برترین ها به آموزش راهنمایی .-
برگزاری مراسم اختتامیه ، اهدا ی جوائز و لوح تقدیر به نفرات منتخب .سطح آموزشگاه :
-
اعضای این ستاد شامل: مدیر واحد آموزشی، یکی از معاونین، نماینده دبیران، نماینده انجمن اولیا و مربیان (به انتخاب معرفی انجمن اولیا و مربیان واحد آموزشی)، نماینده شورای دانش آموزی (کمیته علمی - آموزشی) می باشد.-
ستاد آموزشگاهی وظیفه ی تبلیغات، هدایت، پشتیبانی، برگزاری نمایشگاه، داوری و معرفی آثار منتخب به مرحله ی بعدی را بر عهده دارد.-
توجیه کامل اعضای شورای دبیران ، انجمن اولیا و مریبان و شورای دانش آموزان به منظور جلب مشارکت آنان در برگزاری نمایشگاه .-
اطلاع رسانی مؤثر و به موقع به دانش آموزان بر اساس روش های تعیین شده ومعیارهای تولید وسایل کمک آموزشی .-
دریافت آثار دانش آموزان وایجاد نمایشگاه در مدرسه و فراهم نمودن زمینه های بازدید اولیای دانش آموزان ومعتمدین محل و سایرآموزشگاههای همجوار .-
انجام داوری آثار با بهره گیری از معلمان صاحب تجربه براساس نمون برگ شماره 1 و معرفی آثار منتخب به گروه مدارس همیاربراساس نمون برگ شماره ی 2 .-
تجلیل و تقدیر از نفرات برگزیده ی آموزشگاهی .زمان برگزاری نمایشگاه توسط کارگروه های مدارس همیار ، هفته ی گرامیداشت مقام معلم می باشد .
باسمه تعالی نمون برگ شماره 1
ملاک های ارزیابی از آثار دست ساخته های دانش آموزان شرکت کننده در مسابقه و نمایشگاه سال تحصیلی 90-89
ردیف | شرح |
امتیاز کسب شده |
ملاحظات | |||||
عالی (5) |
خوب (4) |
متوسط (3) |
ضعیف (2) |
خیلی ضعیف (1) |
||||
1 |
تناسب طرح با موضوع |
|||||||
2 |
میزان تأثیرگذاری در امریاددهی - یادگیری |
|||||||
3 |
میزان جلب توجه و علاقه فراگیران به وسیله دست ساخته شده |
|||||||
4 |
میزان تسریع و تسهیل در امریادگیری |
|||||||
5 |
امکان دسترسی آسان به ابزار طرح |
|||||||
6 |
توجیه اقتصادی دست ساخته و میزان امکان توسعه و تولید انبوه آن |
|||||||
7 |
انتقال و جابجایی آسان بمنظور استفاده در کلاسهای مختلف |
|||||||
8 |
میزان استفاده از فناوری جدید در امر مواد ساخته شده |
|||||||
9 |
خلاقیت و ابتکار و رعایت اصالت هنری طرح |
موادو مصالح |
||||||
شیوه اجراء |
||||||||
کاربرد |
||||||||
هماهنگی طرح و رنگ و زیبایی |
||||||||
10 |
کیفیت معرفی طرح در شناسنامه (از حیث) |
رسایی و جامع بودن مطالب |
||||||
جمع هر ستون |
||||||||
جمع کل |
نام ونام خانوادگی داوران و امضاء
أ- 2-
فهرست اعلام اسامی آثار منتخب از مدرسه راهنمایی : ( نمون برگ شماره 2 )
ردیف |
نام مواد درسی |
نام اثر (طرح) (دست ساخته ها) |
نام و نام خانوادگی سازنده / سازندگان اثر |
پایه تحصیلی |
ملاحظات |
امضاء و مهر