برگزاری مسابقات ورزشی مدارس شبانه روزی  استان مازندران در شهرستان نکا  

اولین المپیاد فرهنگی و ورزشی مدارس شبانه روزی مناطق و شهرستانهای شرق و مرکزی استان مازندران در رشته های والیبال دختران و فوتسال پسران به میزبانی اداره آموزش وپرورش شهرستان نکا از روز یکشنبه ۲۶/۱۱/۸۹ لغایت ۲۷/۱۱/۸۹ در دو سالن ورزشی شهید بردبار آموزش و پرورش و شهدای گمنام اداره تربیت بدنی شهرستان نکا برگزار گردید .

در رشته والیبال  دختران تیم های  نکا    -  دودانگه –   بهشهر  و چهاردانگه  با هم به رقابت پرداختند .ودر رشته فوتسال پسران  تیم های دودانگه -چهاردانگه -شیرگاه -سوادکوه -بهشهر و بند پی شرقی حضور داشتند .

لازم به ذکر است جناب آقای عباسپور معاونت محترم آموزش متوسطه راهنمایی به همراه جناب آقای موسوی کارشناس محترم گروه راهنمایی ادراه کل آموزش وپرورش استان  در روز دوم از برگزاری این مسابقات دیدن نمودند . از حضور گرمشان تقدیر وتشکر می نماییم . 

در مسابقات والیبال از گروه الف  تیم های شهرستان های نکا و منطقه چهاردانگه به مرحله نیمه نهایی راه یافتند .

درمسابقات فوتسال از گروه الف تیم های چهاردانگه و شیرگاه  و از  گروه ب تیم های سوادکوه و بندپی شرقی و  به دور دوم راه یاقتند که روز دوشنبه۲۸/۱۰/۸۹  این این چهار تیم به مصاف یکدیگر رفتند که در نهایت  سوادکوه با نتیجه ۶-۵ در ضربات پنالتی چهاردانگه را شکست داد و شیرگاه با نتیجه ۱-۰ تیم بند پی شرقی را بر دو تیم های شیرگاه و سوادکوه هم در ادامه به مصاف یکدیگر رفتند که تیم شیرگاه با نتیجه دور از انتظار ۱۲ بر ۲ تیم سوادکوه را شکست داد و راهی فینال این دوره از مسابقات شد . که مرحله نهایی ان در تاریخ ۱۸/۱۱/۸۹ برگزار خواهد شد .    

 

رهبري انگيزه بخش

"رهبري انگيزه بخش" به چه معنايي است؟

برای آنکه رهبری، انگیزه‌بخش باشد، باید با انگیزه دادن به‌خود آغاز کنید. شما از طریق داشتن هدفی بزرگ و حرکت به سمت تحقق بخشیدن به آن، خود را حائز انگیزه می‌کنید و دیگران را تشویق می‌کنید برای محقق ساختن آن هدف، با شما همکاری کنند.


استانداردی  تعیین کنید.
باید با هر كه کار می‌کنید و در هر حوزه‌ای، حائز صداقت و درستکاری مطلق باشید. باید فردی باشید که دیگران او را مورد ستایش قرار داده، به او احترام می‌گذارند و مایلند شبیه وی باشند. برای کارها و اعمال خود استانداردی تعیین کنید که دیگران آن را بالا می‌دانند. هنگامی‌که با صداقت با خود و دیگران برخورد می‌کنید، آنها با اطمینان خاطر شما را موردحمايت قرار می‌دهند و نسبت به شما پایبندی احساس می‌کنند.
از منطقه امن خارج شوید.
از طریق روبه‌رو شدن با تردیدها و عدم قطعیت‌ها و حرکت به جلو، علیرغم این موانع، شجاعت خود را نشان می‌دهید. اگر حتی هنگامی‌که نسبت به نتیجه نگران هستید و از آن اطلاعاتی کامل ندارید با تمام قدرت و توان به سمت آن و تحقق اهداف حرکت کنید، شجاعت خود را نشان داده‌اید. نباید ترس‌ها و تردیدها را برای خود نگه‌دارید، در جهت رفع آنها قدم بردارید. همواره از منطقه امن خارج شوید و به سمت اهداف‌تان حرکت کنید. صرف‌نظر از اینکه وضعیت تا چه حد ناامیدکننده و مبهم به ‌نظر می‌رسد، همواره لبخند بزنید.
دیگران را تشویق کنید.
شدیداً واقع ‌بین باشید. هرگز درگیر بازی‌های ذهنی یا مشغول گول زدن خود نشوید. باید دیگران را نیز تشویق کنید، درباره وضعیت‌شان واقع ‌بین باشند و بفهمند که برای هر چه که می‌خواهند داشته باشند، باید بهايی بپردازند. آنها ضعف‌هائی دارند که باید بر آنها غلبه کنند و استانداردهائی دارند که باید آنها را حفظ کنند، تا بتوانند در وضعيت رقابتی کنونی به پيشرفت خود ادامه دهند. شما باید مسئولیت کامل پیامدهای امور و نتایج را برعهده بگیرید. نباید بهانه بیاورید، دیگران را ملامت کنید، یا علیه کسانی که فکر می‌کنید با شما غیرمنصفانه رفتار کردند جبهه‌گیری کنید. باید به‌خود بگوئید: اگر قرار است کاری انجام شود، به من بستگی دارد و من باید آن را انجام دهم. دائماً باید تکرار کنید: مسئولیت بر دوش من است.
اقدام کنید.
می‌دانید که تمام آمادگی‌های ذهنی و شخصیتی، صرفاً مقدمه اقدام هستند. نه آنچه می‌گوئید، بلکه آنچه انجام می‌دهید، اهمیت دارد. نشانه رهبر واقعی این است که او در اقدام و عمل، پیشرو است و از دیگران زودتر دست به اقدام می‌زند. او مایل است قبل از بقیه دست به‌کار شود. او الگو می‌شود و هر آنچه که از دیگران انتظار دارد انجام دهند، ابتدا خود انجام می‌دهد.
به خود انگیزه دهید.
شما با انگیزه دادن به‌خود، رهبریانگیزه ‌بخش می‌شوید و واقعیت این است که با حرکت به سمت تکامل و حفظ بالاترین استانداردها، به‌خود انگیزه می‌دهید. شما با انجام وظایف خود با بالاترین استانداردها و با تمام وجود، حائز انگیزه می‌شوید. از طریق یافتن راه‌هائی برای کمک به دانش آموزان ، معلمان و ساير عوامل آموزشي و اداري مدرسه ، برای بهبود زندگی‌شان و رسیدن به اهداف‌شان، به‌خود و دیگران انگیزه می‌دهید. با تبدیل شدن به فردی که دیگران مایلند از او پیروی کرده و حمایتش کنند تا به اهدافش برسد، رهبری انگیزه ‌بخش خواهید شد. مهم‌ترین وظیفه شما این است که کنترل کامل رشد شخصی و شخصیتی خویش را در دست بگیرید و در تمام حوزه‌های زندگی خویش به یک رهبر و پیشرو تبدیل شوید.
اقدام عملی
در اینجا به دو اقدام اشاره می‌شود که به شما کمک می‌کند راهنمائی‌های بالا را در عمل به‌کار گیرید:
۱- خود را در تمام حوزه‌هائی که فعالیت می‌کنید، فردی برجسته و یک رهبر ببینید. از بهترین کسی که می‌شناسید، در رفتارهای خود الگو بگیرید. استانداردها و معیارهای بالا تعیین کنید و هرگز در رعایت آنها کوتاهی نکنید.


۲- اهداف و اولویت‌هایتان را کاملاً روشن کنید، سپس پیوسته به طرف آنها حرکت کنید. تصور نکنید وقت زیادی دارید. اگر به حرکت به سمت جلو ادامه دهید، خودبه‌خود، به خویش و دیگران انگیزه خواهید داد. به یاد داشته باشید، در زندگی و کار اگر به جلو حرکت نکنید پس‌روی خواهید کرد، یعنی سکون معنا ندارد.

نویسنده: BrianTracy
منبع: اینترنت

ولادت باب الحوایج حضرت امام موسی کاظم (ع) مبارکباد

 هفتم ماه صفر، سالروز ولادت اسوه حلم و بردباری، هفتمین پیشوای فلاح و رستگاری،حضرت امام موسی کاظم (ع) مبارکباد.


 امام شکیبایی( امام موسی کاظم علیه السلام) 

روز تولد

هفتم ماه صفر، روز تولد هفتمین امام، حضرت موسی کاظم علیه السلام است. ایشان در یکی از روستاهای بین مکه و مدینه به نام «اَبواء» به دنیا آمدند. امروز، شیعیانی که در شهر مشهد یا قم هستند، برای تبریک به فرزندان آن حضرت، راهی حرم امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه علیهاالسلام می شوند و این روز را به فرزندان ایشان تبریک می گویند.

امامت

حضرت موسی کاظم علیه السلام ، از 21 سالگی، رهبری مسلمانان را برعهده گرفتند و تا زمان شهادت، 35 سال رهبر مردم بودند. 

به ایشان، لقب هایی چون کاظم (کسی که خشم خود را کنترل می کند)، صابر (صبر کننده)، صالح (درستکار) ، باب الحوائج و امین داده اند.

بهترین هدیه

«یکی از دوستان امام صادق علیه السلام می گوید: با امام صادق علیه السلام به سفر حج می رفتیم تا به روستایی به نام «اَبواء» رسیدیم. در آنجا به امام صادق علیه السلام خبر دادند که خداوند پسری به شما داده است. امام با خوشحالی بلند شد و به سراغ همسرش «حمیده» رفت. طولی نکشید که ایشان در حالی که لبخند بر لب داشت، برگشت و فرمود: «خداوند پسری به من داده که بهترین هدیه اوست».

قوی ترین مردم

امام موسی کاظم علیه السلام ، امام هفتم ما فرمودند: «هر کس می خواهد قوی ترین مردم باشد، بر خدا تکیه کند».این راهنمایی امام کاظم علیه السلام می تواند ما را در تمام کارها موفق کند. چون وقتی ما دست به کاری می زنیم، اگر به خدای بزرگ ـ که تمام قدرت ها از طرف اوست ـ توجه و بر او توکل و تکیه کنیم، اراده قوی تری پیدا می کنیم و با کمکی که از طرف خدا می گیریم، می توانیم آن کار را بهتر و شایسته تر انجام دهیم.

بازنده

امامان خوب ما، همیشه ما را برای پیشرفت تشویق کرده اند و از ما خواسته اند که جوری برنامه ریزی کنیم که هر روزمان بهتر از دیروز باشد. مثلاً امام هفتم، حضرت امام موسی کاظم علیه السلام می فرمایند: «کسی که دو روزش مثل هم باشد، زیان دیده است»؛ یعنی اگر شما امروز که روز تولد ایشان هم هست، به اندازه دیروز پیشرفت علمی و درسی و نیز پیشرفت های دیگر داشته باشید، بازنده هستید؛ اما اگر تلاش کنید تا امروز از فرصتی که دارید بهتر استفاده کنید، آن وقت برنده مسابقه می شوید.

کاظمین

شهر کاظمین، در کشور عراق قرار دارد. در این شهر، همان گونه که از اسمش پیداست، حرم دو امام بزرگ، امام موسی کاظم علیه السلام و امام جواد علیه السلام قرار دارد. این روزها، تعداد زیادی از مردم به زیارت این دو امام می روند و در کنار حرم ایشان، آرزوها و خواسته هایشان را بیان می کنند و از خداوند بزرگ می خواهند تا خواسته های آنان را به احترام و آبروی آن دو عزیز، برآورده سازد.

 

طراحی آموزشی یک موضوع درسی مبتنی بر  IT

با تشکر از همکار ارجمندجناب آقای رضا عبادی  

ماده درسی :.........     "طراحی آموزشی یک موضوع درسی مبتنی برIT

نام دبیر: پایه ی تحصیلی: سوم راهنمایی    مدرسه:                          موضوع درس:

 زمان:                                                                          زمان تدریس:40دقیقه                                      

**اقدامات قبل از تدریس

الف- هدف کلی:

**

ب- اهداف جزئی:

1-

2-

3-

4-

 

ج- اهداف رفتاری:دانش آموزان در پایان این درس باید بتوانند:

دانستنی ها ومهارتها:

1-

2-

3-

4-

نگرش ها:

1-

2-

3-

د- روش تدریس:

روش ترکیبی( الگوی حل مسئله- پرسش وپاسخ- سخنرانی- رایانه و...)    

                    

  ه-مدل کلاسی وگروه آموزشی   

                                                                                                                                                                                                                                                    

 

 

ز- رسانه ی آموزشی دراین تدریس:

 

 

 

                                                                                                                                                                  

**اقدامات درجریان تدریس(فرایند یاددهی-یادگیری وتعامل تجربیات)

                            

الف- ایجاد ارتباط:

1-ذکر نام خدا   2- بررسی وضعیت جسمانی وروانی دانش آموزان

3-حضوروغیاب  وتشکیل گروه 4- بررسی تکالیف وفعالیت

5- روشن نمودن رایانه وتذکر دادن به دانش آموزان درکار باآن

 

ب- ارزشیابی تشخیصی:

 

 

د- فعالیت های معلم –دانش آموز:

 

 

 

ه- ارزشیابی تکوینی  وپایانی:

 

 

 

و- فعالیت های خلاقانه ی دانش آموز:

 

 

 

 

ز- تعیین تکالیف وفعالیت فردی وگروهی:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طبقات حیطه ی شناختی

 

نمونه ای از هدفهای کلی       آموزشی

 

نمونه ای از هدفهای رفتاری

 

دانش

-         مفاهیم اساسی را می داند.

- روشها را می داند.

 

- تعریف می کند.- توصیف می کند- مشخص می کند- فهرست می کند- بیان می کند

درک وفهم

-         قوانین را می فهمد

-         اصول را می فهمد

مثال می زند – ترجمه می کند- خلاصه میکند- توضیح می دهد- تمیز می دهد – تخمین می زند

کاربرد

-مفاهیم واصول رادرموقعیتهای جدید به کار می برد.

-قوانین ونظریه ها را درموقعیت های عملی به کار میبرد.

- تغییر می دهد- محاسبه می کند –نمایش می دهد-

کشف می کند- کنترل می کند.

 

 

تجزیه وتحلیل

جداول ونمودارهارا تحلیل می کند.

به اجزاء تقسیم می کند.- با نمودار نشان می دهد- تجزیه می کند- جدا می کند.

 

 

ترکیب

- مطالب رابایکدیگر ترکیب می کند.

- طرح جدیدی راابداع می کند.

انشا می کند- طبقه بندی می کند- تجدید نظر می کند- سخنرانی می کند- شعرمیسراید- داستان می نویسد- نمودارتهیه می کند- گروه بندی می کند.

 

ارزشیابی

-یک اثرهنری راارزشیابی می کند.

-روش های تدریس راارزیابی می کند.

تفسیرمی کند- داوری می کند- انتقاد می کند- نتیجه گیری می کند- مقایسه می کند-ارزیابی می کند.

 

 

                                                                       نمونه ای ازفعل های رفتاری عاطفی                          

1-می پرسد-اشاره می کند- با دقت گوش می کند- می نشیند.(دریافت)

2-موافقت می کند- تبریک می گوید- پاسخ می دهد- پیروی می کند- بحث می کند.(واکنش)

3-کامل می کند- پیشنهاد می کند- مطالعه می کند- تحسین می کند.ارزش گذاری)

4- تنظیم می کند- مقایسه می کند-اصلاح می کند- سازمان می دهد.(سازمان بندی)

5- خدمت می کند- کیفیت چیزی را تعیین می کند.(تبلور)

 

 نمونه ای ازفعل های رفتاری حیطه ی روانی-حرکتی:

1-    گره می زند_ تمیز می کند- بسته بندی می کند- تمرین می کند- حرارت می دهد.(تقلید)به کمک معلم

2-    اره می کند- ناخن می گیرد- می پزد-می دوزد.(اجرای مستقل)

3-    لحیم می کند- کاشیکاری می کند- صحافی می کند.(دقت)

4-    شنا می کند- تیراندازی می کند.(هماهنگی حرکات)

5-    با مهارت رانندگی می کند. ( عادی شدن×)

 

 

برگزاری کلاس آموزش وبلاگ نویسی دبیران ادبیات فارسی دوره راهنمایی  نکا

به همت سرگروه آموزشی ادبیات فارسی دوره راهنمایی تحصیلی  شهرستان نکا یک دوره کارگاه آموزشی وبلاگ نویسی با حضور استاد مظفری برای دبیران ادبیات فارسی این شهرستان در روز جمعه مورخه ۱۷/۱۰/۸۹ در مدرسه راهنمایی پسرانه شاهد برگزار گردید.وآدرس وبلاگ آموزشی وخبری دبیران ادبیات راهنمایی http://www.boostanenima.blogfa.com/ به علاقه مندان معرفی می گردد . 

مسابقه و نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزی  

 

با سلام و احترام، به منظورشکوفایی استعدادها ، اهمیت مهارت آموزی و انجام پــروژه های علمـی و عملی مرتبط با مفاهیم آموزشی دانش آموزان و تحقق باور «ما می توانیم » شیوه نامه ی اجرای طرح دست ساخته های دانش آموزی جهت اطلاع و اقدام ارسال می گردد . مقتضی است مدیران محترم با همکاری و هماهنگی دبیران ارجمند زمینه ی مشارکت هرچه بیشتر دانش آموزان را در این فعالیت اثربخش فراهم آورند .

اهداف اجرای طرح:

- ايجاد بسترمناسب براي بروز خلاقيت دانش آموزان وتقویت خودباوری و اعتماد به نفس.

- تقویت قوه ی تفکر وتعقل درفراگیران وگسترش امرتحقیق وپژوهش درمحیط های آموزشی.

- ترغیب دانش آموزان به ایفای نقش و مشارکت فعال درفرایند باددهی- یادگیری.

- نهادینه نمودن فرهنگ مشارکت دربین دانش آموزان درطراحی و تولید تجهیزات آموزشی وکمک آموزشی.

- توسعه ی توانمندی دانش آموزان دربرقراری ارتباط بین آموخته های نظری ومهارت های عملی.

- نمایش توانمندی دانش آموزان به اولیا وجامعه.

- فراهم کردن زمینه ی حضور بیشتر دانش آموزان شهرستان درمسابقات علمی وعملی.

شمول شرکت کنندگان :

کلیه ی دانش آموزان پایه های اول ، دوم و سوم راهنمایی تحصیلی شهرستان نکا

سطح برگزاری مسابقه :

کلیه ی مجتمع های آموزشی و مدارس مستقل راهنمایی و در دو قسمت مدارس همیار پسرانه و دخترانه برگزار می گردد .

مواد درسی :

دروس مشخص شده زیر به عنوان مواد درسی مورد هدف می باشد .

مدارس پسرانه : علوم تجربی - دروس علوم اجتماعی و زبان انگلیسی .

مدارس دخترانه : حرفه وفن - عربی - ادبیات فارسی .

لازم به ذکر است آثار ارائه شده می بایست به عنوان وسایل کمک آموزشی مرتبط با مواد و رشته های درسی باشد .

اهم اقدامات گروه مدارس همیار :

- بحث و تبادل نظر در جلسه کارگروه مدارس همیار مورخه 27/11/89 خواهران و 28/11/89 برادران در باره شیوه ی اجرا ی مسابقه و نمایشگاه .

- تمهید مقدمات لازم برای برگزاری نمایشگاه از قبیل تعیین فضا ، اطلاع رسانی ، ایجاد غرفه ها و برپایی نمایشگاه و استقرار آثار .

- تعیین کمیته ی داوری متشکل از سرگروههای درسی ودبیران علاقمند با همکاری گروههای آموزشی و کارشناسی راهنمایی .

- برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور مسئولین شهرستانی و استانی .

- مدیریت نمایشگاه در طول زمان فعالیت و فراهم نمودن زمینه ی بازدید مدارس دوره راهنمایی از نمایشگاه .

- داوری آثار منتخب واصله ومعرفی برترین ها به آموزش راهنمایی .

- برگزاری مراسم اختتامیه ، اهدا ی جوائز و لوح تقدیر به نفرات منتخب .

سطح آموزشگاه :

- اعضای این ستاد شامل: مدیر واحد آموزشی، یکی از معاونین، نماینده دبیران، نماینده انجمن اولیا و مربیان (به انتخاب معرفی انجمن اولیا و مربیان واحد آموزشی)، نماینده شورای دانش آموزی (کمیته علمی - آموزشی) می باشد.

- ستاد آموزشگاهی وظیفه ی تبلیغات، هدایت، پشتیبانی، برگزاری نمایشگاه، داوری و معرفی آثار منتخب به مرحله ی بعدی را بر عهده دارد.

- توجیه کامل اعضای شورای دبیران ، انجمن اولیا و مریبان و شورای دانش آموزان به منظور جلب مشارکت آنان در برگزاری نمایشگاه .

- اطلاع رسانی مؤثر و به موقع به دانش آموزان بر اساس روش های تعیین شده ومعیارهای تولید وسایل کمک آموزشی .

- دریافت آثار دانش آموزان وایجاد نمایشگاه در مدرسه و فراهم نمودن زمینه های بازدید اولیای دانش آموزان ومعتمدین محل و سایرآموزشگاههای همجوار .

- انجام داوری آثار با بهره گیری از معلمان صاحب تجربه براساس نمون برگ شماره 1 و معرفی آثار منتخب به گروه مدارس همیاربراساس نمون برگ شماره ی 2 .

- تجلیل و تقدیر از نفرات برگزیده ی آموزشگاهی .

زمان برگزاری نمایشگاه توسط کارگروه های مدارس همیار ، هفته ی گرامیداشت مقام معلم می باشد .

 

باسمه تعالی نمون برگ شماره 1

ملاک های ارزیابی از آثار دست ساخته های دانش آموزان شرکت کننده در مسابقه و نمایشگاه سال تحصیلی 90-89

ردیف

شرح

امتیاز کسب شده

ملاحظات

   

عالی (5)

خوب (4)

متوسط (3)

ضعیف (2)

خیلی ضعیف (1)

 

1

تناسب طرح با موضوع

2

میزان تأثیرگذاری در امریاددهی - یادگیری

3

میزان جلب توجه و علاقه فراگیران به وسیله دست ساخته شده

4

میزان تسریع و تسهیل در امریادگیری

5

امکان دسترسی آسان به ابزار طرح

6

توجیه اقتصادی دست ساخته و میزان امکان توسعه و تولید انبوه آن

7

انتقال و جابجایی آسان بمنظور استفاده در کلاسهای مختلف

8

میزان استفاده از فناوری جدید در امر مواد ساخته شده

9

خلاقیت و ابتکار و رعایت اصالت هنری طرح

موادو مصالح

   

شیوه اجراء

 
   

کاربرد

 
   

هماهنگی طرح و رنگ و زیبایی

 

10

کیفیت معرفی طرح در شناسنامه (از حیث)

رسایی و جامع بودن مطالب

   

 

جمع هر ستون

جمع کل

نام ونام خانوادگی داوران و امضاء

أ‌- 2-

فهرست اعلام اسامی آثار منتخب از مدرسه راهنمایی : ( نمون برگ شماره 2 )

ردیف

نام مواد درسی

نام اثر (طرح) (دست ساخته ها)

نام و نام خانوادگی سازنده / سازندگان اثر

پایه تحصیلی

ملاحظات

نام ونام خانوادگی مدیر واحد آموزشی

امضاء و مهر

جشنواره ی الگوهای برتر تدریس دبیران ادبیات فارسی

ازنشانه های آموزش کارآمد وموفقیت آمیز ، داشتن الگوهای مطلوب طراحی آموزشی است .

با سلام و احترام ، شیوه نامه ی طرح جشنواره ی فرآیند یادهی-یادگیری با روش فعال تدریس دبیران محترم ادبیات فارسی دوره راهنمایی جهت اجرا در سال تحصیلی 90-89 ارسال می گردد . با توجه به این که اکنون جهان با رشد فزاینده روبه روست و با رویکردهای توسعه ای به ترسیم زیر بنای علمی و فرهنگی می پردازد . در این عرصه ،آموزش و پرورش نیز نیازمند ایجاد تحوّل و تغییرات بنیادی است . به گونه ای که روش های نوین و فعال یاددهی -یادگیری جایگزین روش های گذشته و سنتی گردد . لذا به همین منظورمدیران محترم مدارس ترتیبی اتخاذ نمایند تا زمینه ی حضور شرکت کلیه ی دبیران ادبیات فارسی دوره ی راهنمایی در طرح مذکور فراهم شود .

ضرورت اجرا :

- توسعه و پیشرفت علم و ضرروت بهره گیری از فناوری نوین در آموزش و پرورش .

- عدم پاسخگویی روش های قدیمی و سنتی به نیاز های آموزش وپرورش .

- ضرورت مشارکت فعال دبیران در ارائه ی الگوها و ایده ها .

- پیشرفت سریع علم در جهان و نیاز به بازنگری در روش ها .

اهداف طرح:

- شناسایی رویکرد های نوین یاددهی - یادگیری براساس تحولات جهانی ، ملی و محلی .

- توسعه مهارت های دبیران در حوزه ی صلاحیت های عملکردی .

- بهره گیری از یافته های جدید در گسترش راهبردهای یاددهی - یادگیری .

- تشویق و ترغیب دبیران و زمینه سازی مناسب برای مشارکت در فعالیت های آموزش و پرورش .

- ایجاد رقابت سالم وسازنده بین دبیران در تولید برنامه های آموزشی .

- مستند سازی تجارب شخصی دبیران ، گسترش ، تعمیم و بسط تجارب ارزنده ی دبیران .

مخاطبین طرح :

کلیه ی دبیران ادبیات فارسی دوره راهنمایی

 

روش تدریس طرح :

روش های موجود در cd های ارسالی آموزش راهنمایی .

گستره ی طرح :

تمامی مجتمع های آموزشی و پرورشی و مدارس مستقل راهنمایی تحصیلی شهرستان نکا

مراحل اجرای طرح :

الف - تشکیل کمیته ی علمی

مدیر مجتمع یا مدیر مدرسه- معاون دبیر- نماینده دبیران -نماینده انجمن اولیا مربیان در صورت لزوم .

ب- وظایف :

1- ابلاغ شیوه نامه ی جشنواره .

2- برگزاری جلسات توجیهی با دبیران ادبیات فارسی .

3- ثبت نام و جمع آوری طرح درس دبیریان شرکت کننده .

4- فراهم نمودن امکانات وتجهیزات لازم جهت ارائه ی تدریس دبیران محترم .

5- مشخص نمودن زمان و مکان برگزاری جشنواره ی مرحله مدرسه ای .

6- ارسال cd تدریس دبیران به همراه طرح درس مربوطه به آموزش راهنمایی تا تاریخ 10/12/89 .

شیوه ی اجرا ی جشنواره :

جشنواره ی برتر تدریس در سال جاری برای درس ادبیات فارسی در دو مرحله ی مدرسه ای و شهرستانی برگزار می گردد و پس از دریافت ، بررسی وداوری cd تدریس دبیران شرکت کننده ، 5 نفر از دبیران در مرحله شهرستانی تدریس می نمایندکه به نفرات برگزیده ضمن تقدیر و تشکر جوائز ارزنده ای نیز اهدا خواهد شد .

تذکر :

1- تعداد دانش آموز همراه کننده در جشنواره ی شهرستانی 6 نفر می باشد .

2- زمان ومکان برگزاری جشنواره ی شهرستانی متعاقباً اعلام خواهد شد .

طرح باور استعداد ها (اداره و مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه )

ما نمي توانيم آرام ومعمولي حركت كنيم بايد با شتابي حساب شده ومنظم پيش برويم بايد بتوانيم كارهايي را كه براي نسل هاي آينده ماندگارخواهد بود، انجام بدهيم.

(رهبر معظم انقلاب اسلامي مدظله العالي)

 

 اجرای طرح باور استعدادها (اداره ومشارکت دانش آموزان در امور مدرسه )

با سلام و احترام ، به اطلاع مدیران و معاون دبیران محترم مدارس راهنمایی می رساند ، به منظور مشارکت دانش آموزان در تصمیم گیری، تمرین آموخته ها در زندگی و مدرسه ، بالابردن اعتمادبه نفس در دانش آموزان ، تشویق دانش آموزان به ارائه ی روش های جدید تدریس و ...طرح باور استعدادها (اداره ومشارکت دانش آموزان در امور مدرسه) در روز یکشنبه مورخه 1/12/89 (ایام هفته ی وحدت و سالروز میلاد حضرت رسول اکرم (ص)وحضرت امام جعفر صادق (ع) ) به صورت هماهنگ در کلیه ی مدارس راهنمایی برگزار می گردد. لذا مدیران و معاون دبیران محترم مدارس ضمن مطرح نمودن اهداف طرح در جلسات شورای دبیران ، شورای دانش آموزی و انجمن اولیا و مربیان تمهیدات لازم را جهت هرچه باشکوه تر این طرح فراهم آورند .

1 . مدارس می توانند این طرح را به اختیار در طول سال تحصیلی و در هنگام تشکیل جلسات شورای دبیران نیز انجام دهند .

2 .مدارس مجری طرح استانی مدام می توانند به اختیار در این روز ، طرح را اجرا نمایند .

3 . گزارش اجرای طرح به همراه مستندات لازم حداکثر تا تاریخ 10/12/89 به کارشناسی راهنمایی ارسال گردد .

 

اهمیت وضرورت اجرا ی طرح :

- مشارکت دانش آموزان درتصمیم گیری. - باور نمودن استعدادهای دانش آموزان.

- تلفیق اندیشه و عمل . - احساس مسئولیت واعتماد به نفس .

- تعامل دبیران با دانش آموزان . - فراهم نمودن زمینه های اجتماعی شدن و جامعه پذیری .

اهداف طرح :

- افزایش سطح مشارکت دبیران در انجام فعالیت های مشترک و سازمان یافته از طریق برنامه ریزی، هدایت و نظارت طرح توسط شورای دبیران .

- رشد اجتماعی دانش آموزان و تقویت حس مسئولیت پذیری و افزایش سطح علاقمندی به محیط مدرسه از طریق مشارکت عملی و تجربی .

- زمینه سازی برای تصمیم گیری و تصمیم سازی های مشترک و تعامل بیشتر و سازنده تر میان دانش آموزان و اولیای مدرسه به منظور تقویت وبهبود مدیریت آموزشگاهی.

- افزایش روحیه خودباوری ، اعتمادبه نفس ، خلاقیت و نشاط بیشتر دانش آموزان در فعالیت های مدرسه و رفع مشکلات موجود با کمک آنان .

 

فرایند اجرای طرح د رمدارس :

- طرح مسأله در شورای دانش آموزی ، شورای معلمان و انجمن اولیاو مربیان مدرسه .

- ایجادانگیزه کافی و نگرش مثبت برای اجرای طرح .

- نظرخواهی از همکاران ، دانش آموزان و اعضای انجمن اولیا و مربیان در خصوص اجرای مناسب طرح .

- اعلام روز اجرای طرح به همکاران ، دانش آموزان و اولیای دانش آموزان .

- انتخاب دانش آموزان مجری و ایفاکننده ی نقش های دبیران ، مدیرو معاونین و... با همکاری شورای دبیران و شورای دانش آموزان ومعرفی منتخبین در مراسم آغازین .

- توجیه وآموزش لازم به دانش آموزان نقش آفرین ، قبل از اجرای طرح .

- انجام فعالیت های تبلیغی لازم نظیر سخنرانی ،تولید پوستر ،بروشور و... و استفاده از روزنامه های محلی ،وبلاگ مدرسه و ... به منظور پوشش مناسب فعالیت ها .

- مستند سازی ، ثبت گزارشات لازم وخاطرات دانش آموزان در انجام وظایف محوله و...

 

 

مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی پایه دوم راهنمایی  

 مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی

با سلام و احترام،با عنایت به نقش مؤثر فعالیت های آزمایشگاهی در بهبود یادگیری درس علوم تجربی وتحقق اهداف آموزشی مسابقات آزمایشگاهی دوره راهنمایی تحصیلی در سطح دانش آموزان پایه ی دوم راهنمایی در سال تحصیلی جاری برگزار می گردد .شایسته است مدیران محترم جهت اجرای مناسب این رویداد علمی - کاربردی اقدامات زیر را انجام دهند .

1. آزمون در سطح کلیه ی دانش آموزان پایه ی دوم راهنمایی برگزار خواهد شد .

2. طرح سؤالات آزمون مرحله ی مدرسه ای به صورت کتبی از محتوای آزمایش های کتب علوم تجربی پایه های اول و دوم راهنمایی به صورت هماهنگ شهرستانی برگزار می گردد .

3. زمان اجرای آزمون مرحله ی مدرسه ای تاریخ 24/11/89 برای مدارس شیفت صبح ساعت 30/9 و شیفت عصر ساعت 30/14 می باشد .

4. سهمیه ی مدارس مستقل یک تیم سه نفره و هر مجتمع آموزشی نیز یک تیم سه نفره( از یک مدرسه ) می باشد .

5. زمان برگزاری آزمون مرحله ی شهرستانی به صورت عملی برای دانش آموزان پسر مورخ 21/1/90 و برای دانش آموزان دختر 22/1/90 و مکان آن آزمایشگاه مرکزی دختران واقع در خیابان راه آهن - جنب دبیرستان توحید می باشد.

6. تکمل و ارسال فرم پیوستی جهت شرکت تیم منتخب تا مورخ 12 /12/89 به آموزش راهنمایی الزامی است .

7. فرم ارزشیابی مرحله ی شهرستانی جهت اطلاع به پیوست ارسال می گردد .

 

باسمه تعالی

مشخصات تیم دانش آموزی شرکت کننده در مسابقات آزمایشگاه علوم تجربی پایه دوم راهنمایی شهرستان نکا - سال تحصیلی 90-89

نام مدرسه : مرحله ی شهرستانی

نام مجتمع آموزشی :

ردیف

نام ونام خانوادگی دانش آموز

نمره مکتسبه مرحله مدرسه ای

ملاحظات

1

     

2

     

3

     

نام ونام خانوادگی دبیر علوم تجربی

 

نا م ونام خانوادگی مدیر

مهر و امضاء

بازدید دبیران ادبیات فارسی دوره راهنمایی نکا از موزه نیما یوشیج

دبیران ادبیات فارسی دوره راهنمایی شهرستان نکا در روز جمعه مورخه ۱۰/۱۰/۸۹ از موزه نیما یوشیج واقع در روستای یوش از توابع بلده نور بازدید به عمل آوردند .

 

 

جشنواره الگوهای فعال تدریس ویژه دانش آموزان دوره راهنمایی شهرستان نکا

 جشنواره الگوهای فعال تدریس ویژه دانش آموزان

با سلام و احترام، شیوه نامه طرح جشنواره الگو های فعال تدریس عملی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی جهت اجرا در سال تحصیلی 90-89 ارسال می گردد .شایسته است جهت ارتقاء سطح علمی دانش آموزان و ایجاد رقابت سالم و سازنده ی فردی و گروهی در بین آنان ، ترتیبی اتخاذ نمایید تا با برنامه ریزی صحیح و نظارت کامل بر اجرای مفاد شیوه نامه زمینه ی شرکت کلیه دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی در طرح مذکور فراهم شود .

عنوان طرح و برنامه:

(( جشنواره الگوهای فعال تدریس ویژه دانش آموزان ))

الف - مقدمه :

دانش آموز يكي از عوامل اصلي در فرآيند ياددهي - يادگيري است و اهداف نظام آموزشي با حضور فعال دانش آموزان محقق خواهد شد .یافته های جدید علوم تربیتی بر این نکته تاکید داشته اند که برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت باید دانش آموزان را به فعالیت های پژوهشی و تحقیقی رهنمون ساخت و به توانمندیها و استعدادهای دانش آموزان بها داد. در همین راستا و بمنظور بهره گیری از مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه ، جشنواره الگوهای برتر تدریس در بین دانش آموزان برگزار خواهد شد فلذا ضروری است مدیران و معاون دبیران محترم ترتیبی اتخاذ نمایند تا دانش آموزان فعال و علاقمند در این جشنواره حضور فعال داشته باشند.

ب - اهداف :

· 1- ایجاد فضای پرشور و نشاط در مدرسه

· 2- ايجاد انگيزه در بین دانش آموزان جهت پرورش خلاقیت و نوآوری در ایشان

· 3- ايجاد رقابت سالم بين دانش آموزان

· 4- بكارگيري يافته هاي پژوهشي در حوزه دانش آموزی

ج- مواد درسی جشنواره :

* پایه اول راهنمایی : درس اجتماعی * پایه دوم راهنمایی : درس زبان خارجه * پایه سوم راهنمایی : درس ریاضی

د - مراحل اجرايي:

الف- تشکیل کمیته ی اجرایی در مدرسه با ترکیب

1. مدیر مجتمع ، مدیر مستقل و یا معان-دبیر مدرسه به عنوان رئیس کمیته

2. نماینده معلمان و دبیران علوم اجتماعی ،زبان انگلیسی،و ریاضی به عنوان عضو

3. رئیس شورای دانش آموزی و مسئول کمیته علمی شورا به عنوان عضو

ب- کمیته داوران،

داوران جشنواره در مرحله آموزشگاهی عبارت خواهند بود از :

1. مدیر یا معاون-دبیر مدرسه

2. دبیر تخصصی هر کدام از مواد درسی

3. دو نفر از دانش آموزان فعال و برترمدرسه

*داوران مرحله مجتمع با نظر مدیر مجتمع خواهد بود.

هـ - زمان برگزاری جشنواره در مدارس :

16/11/89 الی 28/11/89

و - ارسال cd تدریس منتخبین هردرس به همراه تکمیل نمون برگ الف و ب به کارشناسی راهنمایی تا تاریخ 5/12/89 .

ز- سهمیه ی هر مدرسه بدین شرح می باشد :

1- مجتمع های آموزشی یک تیم منتخب از هر پایه را براساس فرم های پیوستی ارسال نمایند .

2- مدارس مستقل یک تیم منتخب از هر پایه را براساس فرم های پیوستی ارسال نمایند .

 

فرم الف

سیاهه مشخصات تیم تدریس  مجتمع آموزشی   -    مدرسه راهنمایی :

 پایه   : اول راهنمایی               دوم راهنمایی                 سوم راهنمایی                                    

  نام درس:  علوم اجتماعی                زبان انگلیسی                          ریاضی         

 

ردیف

نام ونام خانوادگی دانش آموز

نوع عضویت

شرح مسارکت

1

 

مدرس

تذریس عملی

2

 

عضو

دبیرتیم و مسئول تشکیل جلسات ومستندسازی

3

 

عضو

مشارکت در همه امور (استخراج اهداف – طراحی آموزشی ،ساخت وتهیه ابزارو...)

4

 

عضو

مشارکت در همه امور (استخراج اهداف – طراحی آموزشی ،ساخت وتهیه ابزارو...)

5

 

عضو

مشارکت در همه امور (استخراج اهداف – طراحی آموزشی ،ساخت وتهیه ابزارو...)

6

 

عضو

مشارکت در همه امور (استخراج اهداف – طراحی آموزشی ،ساخت وتهیه ابزارو...)

7

 

عضو

مشارکت در همه امور (استخراج اهداف – طراحی آموزشی ،ساخت وتهیه ابزارو...)

 

موضوع تدریس :

 

 

فرم ب

آمارشرکت کنندگان مرحله مدرسه ای جشنواره تدریس عملی دانش آموزان مجتمع آموزشی    -  مدرسه راهنمایی : 

تعداد تیم های متشکله پایه اول

تعداد دانش آموزان عضو تیم

تعداد تیم های متشکله پایه دوم

تعداد دانش آموزان عضو تیم

تعداد تیم های متشکله پایه سوم

تعداد دانش آموزان عضو تیم

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                               نام و نام خانوادگی مدیر

                                                                                                       مهر و امضاء

 

 

بازدید مدیران راهنمایی شهرستان نکا ازاجرای  طرح مدام  شهرستان  قایم شهر  

دراجرای دستورالعمل شماره ۴۰۲/۷۰۸۸۸ مورخ ۲۱/۹/۸۹ مبنی بربازدید مدیران مدارس مجری طرح مدام ،سه نفر از مدیران مدارس راهنمایی به همراه آقای صدری کارشناس آموزش راهنمایی شهرستان نکا از دو مدرسه دخترانه شاهد و غیرانتفاعی آیین نور شهرستان قایم شهر که از مجریان طرح مدام این شهرستان می باشند بازدیدبه عمل آوردند .از زحمات همکاران محترم  کارشناسی  آموزش راهنمایی شهرستان قایم شهرخصوصاً جناب آقای سیفی و مدیران محترم مدارس دخترانه شاهد سرکار خانم دارایی و غیرانتفاعی آیین نور سرکار خانم مولایی کما ل تقدیرو تشکر را داریم .   

 

 

7 توصيه مديريتي از مديران مجرب مدارس

    

همكار گرامي اينك كه عليرغم همه مشكلات موجود مسئوليت خطير آموزشگاه را پذيرفته‌ايد، ساعتي انديشه نماييد. علاوه بر شناسايي بيشتر تهديدها، بر فرصتهاي موجود تمركز نماييد. آنگاه خواهيد ديد كه برنامه‌ها و فعاليتهاي متعددي قابل اجرا هستند كه درصورت عزم جدي و راسخ‌ شما، ساير همكاران نيز همراهي و مشاركت خواهند نمود. رضايت دانش‌آموزان، اوليا و همكاران موجب رضايت خداوند خواهدبود.

اگر مي‌خواهيد يك مدير موفق باشيد بايد:

1- با علم مديريت آشنا شويد.

2- در كسب صلاحيت‌هاي يك مدير خوب كوشا باشيد.

3- امنيت و نظم را در محيط كار براي همكاران و دانش‌آموزان برقرار نماييد.

4- استقلال فكري داشته باشيد.

5- خلاق باشيد و درنهايت خرد در بينش، كرامت انساني در منش و روش، مدارا و خوشرويي را در رفتار فراموش نكنيد.

6- در كنار انجمن اوليا مربيان و شوراي مدرسه، شوراي دبيران يكي از اهرمهاي مؤثر در برنامه‌ريزي آموزشي است و مي‌تواند در جهت ارتقاي آموزشي و پرورشي مدرسه مؤثر واقع شود. جلسات شورا را جدي بگيريد و با برنامه‌ در جهت تشكيل جلسات گام برداريد.

7- استفاده از توان دانش‌آموزان در اداره امور مدرسه را فراموش نكنيد. (مشاركت دانش‌آموزان در اداره امور مدرسه)


 

بخشنامه ها و تهیه ی آن ها  

 

نامه های اداری از دیدگاه ماهیت كار:

 نامه های خبری- نامه های بازدارنده- نامه های دستوري و درخواستی - نامه های هماهنگی.
 -  نامه های خبری
به وسیله این گونه نامه ها، نتیجه كار به سازمان یا شخص ذیربط اطلاع داده می شود. یا ممكن است آغاز یا پایان یك كار را به اطلاع گیرنده نامه و یا ارباب رجوع برساند.


 -  نامه های بازدارنده
به نامه هایی اطلاق میشود كه از انجام یا متن كار و یا بروز حادثه ای جلوگیری بعمل آورد. اینگونه نامه ها اقداماتی را كه توسط سازمان یا افراد شروع شده و یا در حال شكل گرفتن است، بطور موقت و یا دائم متوقف می كند.


 -نامه های دستوری یا درخواستی:
این نامه ها كه بیش تر نامه های اداری را تشكیل می دهند دستور یا درخواست انجام گرفتن كاری است كه ممكن است از سازمان یا فردی خواسته شود یا نتیجه كار از آنها سئوال گردد.
   -نامه های هماهنگی
این گونه نامه ها برای هم آهنگی بین واحدهای مختلف سازمان تهیه میشود و یا ممكن است در موردی بین دو یا چند موسسه یا وزارتخانه ایجاد هم آهنگی كند مانند بخشنامه ها .

مراحل تهیه نامه های اداری
مراحلی كه برای تهیه و تنظیم یك نامه اداری معمولا لازم است از این قرار است:
  مرحله اول - بررسی قبل از نگارش
پیش از آن كه نامه ای نوشته  شود و یا دستور نوشتن آن صادر گردد،لازم است  با طرح  چند سوال ضرورت نوشتن نامه محرز شود. بررسی قبل از نوشتن باعث خواهد شد كه از مكاتبات اضافی و بیهوده جلوگیری شود و نامه بدون دلیل تهیه نگردد، بدین ترتیب در هزینه ها و وقت صرفه جویی بعمل خواهد آمد.
 مرحله دوم- تهیه پیش نویس

تهیه پیش نویس پایه و اساس نامه و در حقیقت طی كامل مراحل نگارش آن از ابتدا تا پایان كار می باشد.   پس از آنكه پیش نویس تهیه گردید،  لازم است قبل ازماشین  شدن مورد بررسی  قرار  گیرد. این  بررسی برایحصول اطمینان از كفایت و كارآیی و تاثیر مطالب طرح شده است. در مورد پاسخ نامه ها  می توان نامه واصله را با پیش نویس نامه جوابیه تهیه شده مقایسه كرد تا اطمینان حاصل شود كه پیش نویس تهیه شده كامل و بدون نقض بوده و به تمام سئوالات  یا  درخواستهای فرستنده نامه پاسخ گفته شده است. در سایر موارد برای  بازبینی  پیش نویس می توان از  فهرست  بررسی (چك لیست) استفاده كرد و  براساس آن نسبت به  بررسی  مجدد پیش نویس اقدام نمود. در فهرست  بررسی  پیش  نویس، سئوالاتی مطرح می گردد كه بررسی پاسخ آنها نمایشگر كفایت یا كافی نبودن پیش نویس است.
پس از آنكه پیش نویس تهیه شده از هر جهت مورد تایید تهیه كننده آن قرار گرفت ذیل   آن را امضاء و برای مقامی كه باید امضاء نهایی نماید می فرستد. مقام  مزبور پس از مطالعه،  چك و اصلاح لازم را بعمل می آورد و عنداللزوم   با افزودن و یا كم كردن  مطالبی به آن، پیش نویس را  بطور  مقدماتی امضاء  می كند و برای ماشین   نمودن  به واحد مربوطه  می فرستد.
 آماده سازی مقدمات
مقدماتی كه برای تهیه نامه اداری و یا اصولاً هر نوع نوشته علمی دیگر باید فراهم شوند عبارتند از تعیین و تحصیل منابع مورد نیاز و سپس تعیین چارچوب و تنظیم فهرست مطالبی كه باید در نامه قید شود.

تعیین و تحصیل منابع مورد نیاز
برای تهیه یك نامه خوب و موثر كه مطالب و محتوای آن، مستند و مستدل و متكی بر  قواعد باشد   گر چه نویسنده نامه بیش از هر چیز در هنگام نوشتن از حافظه و اطلاعات خود یاری می جوید، ولی در اغلب موارد از مراجعه به منابع مختلف به ویژه پرونده جهت مطالعه بیشتر بی نیاز نمی باشد.
 تعیین چارچوب كار و تنظیم فهرست مطالب
این مرحله به تهیه و تنظیم فهرست مطالب اختصاص دارد كه در حقیقت  طرح و چارچوب ذهنی كار  در  این مرحله آماد ه می شود. در این مرحله نویسنده باید هنگام نوشتن نامه، مطالب و مسائل را كه  پیرامون  نامه  به ذهن او می رسد یادداشت كند. مطالب یادداشت شده را دوباره مورد تجزیه و تحلیل  قرار  دهد و براساس اهمیت تنظیم كند. ممكن است  مطالبی از آن حذف و یا مواردی به آن اضافه شود. فهرست نهایی  تقریباً چارچوب اصلی ما در ساختمان نامه است كه شامل نحوه تنظیم عناوین و نیز تنظیم متن نامه است.
 نحوه تنظیم عناوین نامه- تنظیم عناین نامه در مكاتبات اداری بستگی به مخاطب، فرستنده و موضوع نامه دارد. انتخاب عنوان صحیح، آغازگری منطقی و اثری مطلوب درگیرنده نامه خواهد داشت. عنوان مناسب مخاطب را وادار می كند نامه را به دقت مورد مطالعه قرار داده و جوابی منطقی و مناسب به آن بدهد.                                                                       

رعایت شان سلسله مراتب مقامات  اداری

 در مكاتبات معمولاً مخاطب و دریافت كننده نامه نسبت به نویسنده و فرستنده با توجه به سلسله مراتب اداری یكی از حالات زیر را دارد:
الف- مقام مافوق و ارشد است.
ب- همردیف میباشد.
ج-  زیر دست فرستنده نامه است.
در هریك از حالات فوق نزاكت و ادب اداری متناسب به مقام گیرنده نامه باید در نظر گرفته شود بدین كیفیت كه  خارج  از اصل مطلب و موضوع   مورد  مكاتبه كه باید  با كمال  سادگی و وضوح  نگاشته شود  توجه به نكاتي ضروری  است.
ممكن است نامه ابتداء بساكن یعنی  اولین  نامه ای باشد  كه در موضوع  مورد  مكاتبه نوشته  می شود بنابراین بعد از ذكر عنوان گیرنده و درج موضوع  كلی بلا فاصله باصل مطلب پرداخته می شود .

- مقام مافوق:
«باستحضار میرساند«...
«توجه آن مقام را باین موضوع معطوف می دارد كه ... «
و جملات و عبارات مشابه. به مقام همردیف:
«باطلاع میرساند... «
«اشعار می دارد...» «بطوری كه اطلاع دارید..» و جملات مشابه.
-به مقام زیردست:
»تذكر می دهد»
»لازم است یادآوری نماید كه»
»نيازمند تذكر است» و جملات مشابه .
هرگاه ضمن  نامه  تقاضای  انجام  كاری  شده باشد بهتراست از  این كلمات واصطلاحات  اداری استفاده شود:
مقامات مافوق: «متمنی است دستور فرمايید» یا «تمنا دارد مقرر فرمايید»مقامات همردیف: «خواهشمند است دستور فرمايید» یا «تقاضا دارد كه دستور فرمايید».  مقامات  زير دست:  

 « مقتضی است..» یا «لازم است  دستور دهید.. ........ ..» و  موارد  مشابه.

ده اشتباه مديران تازه كار


 

ده اشتباه مدیران تازه کار

مدیریت در آغاز می تواند تا اندازه ای مرعوب كننده باشد. در تحقیقی كه اخیرا به عمل آمد، مشخص شد ۵۰ درصد مدیران قبل از تصدی شغل مدیریت هیچگونه آموزشی نمی بینند. در اینجا فهرستی از اشتباهات كه ممكن است از سوی مدیران تازه كار صورت بگیرد، مطرح می شود تا شاید كمكی برای اجتناب از آنها باشد.  


۱) فكر می كنند كه همه چیز را می دانند: اگر به عنوان مدیر تولید شدید، ممكن است تصور كنید كه همه چیز را در مورد آموزش و برنامه ريزي می دانید! حتی اگراین طور هم باشد، مطمئنا تمامی نكات در مورد مهمترین قسمت از شغل خود یعنی اداره كاركنان را نمی دانید. پس، به سخنان آنان گوش كنید و نظرشان را بپرسید .
۲ ) دائما" در حال معرفی خود به عنوان مدیر هستند: در واقع همه كاركنان و دبيران می دانند كه شما مدیر هستید و ضرورتی ندارد كه پیوسته در صدد معرفی خود باشید. به جای آن، تلاش كنید تا به عنوان مدیری جدید، تغییرات مثبت و سازنده ای در محل كار خود به وجود آورید.
۳ ) همه چیز را تغییر می دهند: فقط به خاطر اینكه گمان می كنید كار انجام شده، اشتباه است، دو باره كاری نكنید. زیرا احتمال دارد كه شما روش دیگری را برای انجام كارها به كار میگیرید. بنابراین، میان متفاوت بودن روش كار و اشتباه بودن آن فرق بگذارید. (چون هر روش متفاوت با روش شما لزوما اشتباه نیست).
۴ ) از انجام بعضی كارها در هراس هستند: از آنجا كه خودتان برای تصدی شغل مدیریت در خواست نكرده اید، از توانایی انجام كارها به نحو احسن مطمئن نیستید. با این حال، اجازه ندهید افكار منفی به شما غلبه كند و تصور نكنید كه نمی توانید از عهده انجام كارها برآیید. مطمئن باشید، مدیران سطوح بالا بدون در نظر گرفتن توانایی و درایت تان، شما را برای این شغل انتخاب نمی كردند.
۵ ) برای شناخت كاركنان عجله ای ندارند: ممكن است تصور كنید كه سالهاست كه این كاركنان را میشناسید و با آنها كاركرده اید ولی بدانید این بدین معنی نیست كه واقعا همه را میشناسید! بنابراین، تلاش كنید تا پی ببرید چه چیزهایی آنها را شاد یا نگران و چه عواملی در آنها ایجاد انگیزه می كند. كاركنان را به عنوان یك فرد در نظر بگیرید نه یك كارمند. با توجه به اینكه كاركنان  مدرسه حوزه مدیریت شما می توانند سبب پیشرفت یا شكست تان باشند، پس به آنها توجه كنید و زمانی را به آنان اختصاص دهید.
۶ ) با برقراری جلسات متعدد با رئیس مافوق و ساير جلسات غير ضروري وقت را تلف مي كنند: از آنجا كه رئیس تان شما را برای این شغل انتخاب كرده است، بنابر این، گرفتاری و مشغله زیاد شما را درك می كند و تمایلی به اتلاف وقت تان ندارد. پس برای دادن اطلاعات و یا گرفتن راهنمایی از رئیس، كمترین زمان را صرف كنید. ضمناً بحث برخي از جلسات غير ضروري را كه تشخيص مي دهيد مي توانيد به خاطر عدم حضور عذرخواهي كنيد يا فرد ديگري را بفرستيد، را در ذهن داشته باشيد.
۷ ) نگران حل مشكلات نیستند: شما به عنوان یك مدیر نمی توانید مشكلات را نادیده بگیرید، یا آرزو كنید تا خود به خود حل شوند. این وظیفه شماست كه در یافتن راه حل برای مشكلات تلاش كنید. هر چند این بدین معنا نیست كه نباید از دیگران كمك بگیرید ولی بدانید تنها شخصی هستید كه بایستی پیگیر حل و فصل مشكلات باشید.
۸ ) خود را متفاوت از دیگران می دانند: مدیر بودن شما به این معنی نیست كه نباید بخندید، احساساتی شوید و یا حتی گاهی اوقات اشتباه كنید.
۹ ) از كاركنان و دبيران خود حمایت نمی كنند: كاركنان واحد شما ممكن است از هر طرف تحت فشار باشند. ممكن است منابع ديگر تقصیرها را به گردن شما بیندازند و یا كارشناس مسؤل و رييس منطقه وظایف مختلف و شايد نه چندان مناسبی را به عهده واحد آموزشي شما بگذارد. ممكن است ارزیابیهای نامناسبي از واحد شما به عمل آيد. پس وظیفه شما است كه در مقابل این مسایل بایستید و از حق كاركنان خود دفاع كنید.

۱۰ ) زیر بار مسئولیت انجام كارها نمی روند: خواه ناخواه به عنوان مدیر بایستی مسئولیت كلیه كارهای واحد خود را بپذیرید. مسئولیت انجام درست یا نادرست كارها در مدرسه تان در نهایت به شما بر می گردد. پس لازم است كه ضمن برقراری ارتباط قوی با كاركنان، همیشه آمادگی پذیرش مسئولیتها، را داشته باشید. زیرا در این صورت است كه مدیر یا ما فوق شما هم به همان نحو مسئولیت كارهایتان را خواهد پذیرفت.

ايده پويا- مجله الكترونيكي ويستا : مديريت-شماره اول - دانش مديريت -۱۰ آبان ۱۳۸۹ 


حکایت آموزنده از حضرت موسی

روزی حضرت موسی به خداوند متعال عرض کرد : دلم میخواهد یکی از بندگان خوبت را ببینم . خطاب آمد : درصحرا برو ، آنجا مردی هست که در حال کشاورزی کردن است . او از خوبان درگاه ماست . حضرت آمد و دید مردی در حال بیل زدن و کار کردن است . حضرت تعجب کرد که او چطور به درجه ای رسیده که خداوند میفرماید از خوبان ماست . از جبرئیل پرسید . جبرئیل عرض کرد : الان خداوند بلائی بر او نازل میکند ببین او چه میکند . بلایی نازل شد که آن مرد در یک لحظه هر دو چشمش را از دست داد . فورا نشست ، بیلش را هم جلوی رویش قرار داد .

گفت : مولای من تا تو مرا بینا می پسندیدی من داشتن چشم را دوست می داشتم ، حال که تو مرا کور می پسندی من کوری را بیش از بینایی دوست دارم .
اشک در دیدگان حضرت حلقه زد ، رو کرد به آن مرد و فرمود : ای مرد من پیغمبر خدا هستم و مستجاب الدعوه . میخواهی دعا کنم تا خداوند چشمانت را دوباره بینا کند ؟
مرد پاسخ داد : نه .

حضرت فرمود : چرا ؟
گفت :
آنچه پروردگارم برای من اختیار کرده بیشتر دوست دارم تا آنچه را که خود برای خودم می خواهم .